Δευτέρα 19 Μαΐου 2008

Συνέντευξη Στυλιανίδη και αλλαγές στην παιδεία

Την Κυριακή το "Πρώτο Θέμα" είχε μια εκτεταμένη συνέντευξη του Υπουργού. Διαβάστε τη και σχολιάστε. Είμαι ιδιαίτερα απογοητευμένος από την μέχρι τώρα εξέλιξη των αλλαγών που σχεδιάζονται. Ο Στυλιανίδης είναι πιστεύω ένας εξαιρετικά ικανός πολιτικός αλλά δεν βλέπω να έχει πραγματικό όραμα για το τι πρέπει να γίνει. Νομίζω ότι απλά διαχειρίζεται με επιδεξιότητα την ζεστή πατάτα ώστε να προχωρήσει σε άλλα πόστα.

Είναι λυπηρό ο υπουργός παιδεία να χαρακτηρίζει "κρατικό μονοπώλιο" την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δείχνει ότι δεν μπορεί να ξεφύγει από την στενή, Θατσερική αντίληψη των μεγεθών που δεν αποτελούν μετρήσιμα στοιχεία της αγοράς: βλέπει την εκπαίδευση σαν αγοραίο προϊόν . Επίσης για την αναθεώρηση του άρθρου 16 αλλά και τα ιδιωτικά Παν. βρίσκω πολύ καλή την τοποθέτηση Βενιζέλου. Αυτά που λέει ο Στυλιανίδης στην συνέντευξη για παράκαμψη του άρθρου 16 είναι ακριβώς η θέση του Μπένυ και έχουν διατυπωθεί εδώ και καιρό: (δες επίσης και στο blog του). Παραθέτω:

Αυτό που προέχει για την χώρα μας είναι να διαμορφώσει και να εφαρμόσει, πρώτον, μια εθνική εκπαιδευτική πολιτική αναπτυξιακού και ανταγωνιστικού χαρακτήρα, δεύτερον, δε μια στρατηγική για την σχετική κοινοτική συζήτηση και διαπραγμάτευση. Το τρίτο ζήτημα που επείγει είναι ο νομοθετικός, διοικητικός και εκπαιδευτικός έλεγχος των πολυάριθμων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται ανεξέλεγκτα στην χώρα μας, σε συνεργασία (πραγματική ή εικονική) με πανεπιστήμια άλλων χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή και τρίτων χωρών. Τέταρτο, κατά σειρά, θα τοποθετούσα το ζήτημα, της νομοθετικής τυποποίησης των μη κρατικών, αλλά πάντοτε μη κερδοσκοπικών, ακαδημαϊκά οργανωμένων και αξιοκρατικών ΑΕΙ, και μόλις πέμπτο το ζήτημα της προσθήκης σχετικού εδαφίου στις παρ. 5 και 8 του άρθρου 16 του Συντάγματος.
Προκειμένου όμως και στην περίπτωση αυτή να εστιαστεί επιτέλους ο δημόσιος προβληματισμός στα ουσιώδη και πραγματικά προβλήματα, χωρίς προσχήματα και υπεκφυγές δήθεν συνταγματικού περιεχομένου, συμφωνώ να περιληφθεί σε μια μελλοντική πρόταση αναθεώρησης η προσθήκη εδαφίου στην παρ. 5 ή στην παρ. 8 του άρθρου 16, ώστε να προβλέπεται και ρητά η δυνατότητα ίδρυσης δια νόμου μη κρατικών αλλά πάντα μη κερδοσκοπικών ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με την μορφή ακαδημαϊκά αυτοδιοικούμενων (δηλαδή κατά το εκπαιδευτικό και ερευνητικό τους μέρος) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου. Αυτά θα λειτουργούν όμως με αξιοκρατική πάντοτε επιλογή των φοιτητών τους, δηλαδή με αμιγώς βαθμολογικά και όχι οικονομικά κριτήρια, (π.χ. μέσα από σύστημα παροχής ουσιαστικών υποτροφιών που θα καταβάλουν βέβαια οι δωρητές και χορηγοί και όχι το κράτος που πρέπει να χρηματοδοτήσει τα δημόσια ΑΕΙ) και φυσικά με αξιοκρατική και ακαδημαϊκή διαδικασία επιλογής των καθηγητών και του λοιπού εκπαιδευτικού προσωπικού τους.
Πιστεύω πως η θέση του Βενιζέλου δίνει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση και εάν υπάρχει περίπτωση κάτι από όλη αυτή τη φασαρία να γίνει πράξη μόνο προς αυτή την κατεύθυνση θα είναι.

9 σχόλια:

Christos Friderikos είπε...

Τα πανεπιστήμια ούτε στο κράτος ανήκουν....είναι παράγκες που ανήκουν σε αυτούς που εργάζονται σε αυτά.... Το κράτος απλά προσπαθεί να βάλει κάποιους κανόνες και να διασφαλίσει ότι δεν θα πετάει λεφτά στον αέρα. Το "κρατικό πανεπιστήμιο" σήμερα είναι ανεξέλεγκτο.
Πολύ καλά ξέρεις, όπως και εγώ για το πως λειτουργούν τα πράγματα. Για το υπηρετικό προσωπικό του Καθηγητή που δουλεύει πρωί βράδυ χωρίς δικαιώματα και χωρίς αμοιβή.
Για τα λεφτά (του έλληνα φορολογούμενου) και πως διακινούνται(τα παραδείγματα δεν γράφονται στον αέρα).
Για τα αποτελέσματα της έρευνας που έχει οικονομική αξία και ποιός νέμεται τα κέρδη(το πανεπιστήμιο ή ο Καθηγητής προσωπικά). Οταν έχεις ένα πανεπιστήμιο το οποίο δεν μπορεί να ελένξει τι γίνεται σε κάθε εργαστήριο (σκοπιμα κατ' εμε) τα εργαστήρια ανήκουν σε αυτούς που τα διαχειρίζονται, και γίνονται παράγκες.
Για τον Benny στα θεωρητικά δεν μπορώ να διαφωνήσω, αν τα φέρει με μορφή νόμου θα γίνει χαμός από τα μέλη της ίδιας παράγκας. Φυσικά ο Benny όπως και ο Γιωργάκης δεν διαφωνούν στην κατ' αρχή ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ο Benny μάλιστα νομοθέτησε κιόλας

http://www.megatv.com/gegonota/shownews.asp?id=31694&cat=1
Πιστεύω ότι το θέμα είναι ποιός θα τα ιδρύσει πρώτος και για αυτό καίγονται και για αυτό η κόντρα.
Υπενθυμίζω ότι αυτή την στιγμή οι φοιτητές αντιδρούν στο δημοκρατικό τους δικαίωμα να ψηφίζουν στις πρυτανικές εκλογές(αυτό και αν δεν είναι παράγκα).
Αυτά τα λίγα....

mgpolitis είπε...

Chris πάλι γενικεύεις και τσουβαλιάζεις χωρίς περίσκεψη. Ακόμα και αυτό το "Ο Benny μάλιστα νομοθέτησε κιόλας" είναι στα όρια της συκοφαντίας και διαψεύδεται από την ίδια την παραπομπή σου στην οποία αναφέρεται χαρακτηριστικά:
Δεν ξέρω τι σκέψεις είχαν επικρατήσει τότε, το είχα υπογράψει ως υπουργός Δικαιοσύνης και ο υπουργείο Δικαιοσύνης υπογράφει όλους τους νόμους. Μπέρδεψες δηλαδή την τυπική (προσ)υπογραφή του Υπουργού Δικαιοσύνης (ΒΒ) με τη Νομοθεσία που είναι η εισήγηση από τον υπεύθυνο Υπουργό Παιδείας (ΓΑΠ).
Μην ακολουθείς την προσέγγιση Πάγκαλου που με μιά δήλωση-μπουλντόζα είπε ότι "Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι ένα Πανεπιστήμιο αποστεωμένο. Δεν παράγει τίποτα. Αυτά που διδάσκουν οι καθηγητές του, δεν αξίζουν μια δεκάρα. Είναι τελείως έξω από την σύγχρονη πραγματικότητα".
Φυσικά και υπάρχουν πολλά στραβά στο σύστημα αλλά δεν είναι ΟΛΑ μαύρα. Το θέμα είναι να γίνουν προτάσεις για αλλαγές που θα κάνουν τομές και θα πάνε το εκπαιδευτικό μας σύστημα μπροστά. Προσωπικά δεν διαφωνώ με τα ιδιωτικά ΑΕΙ χωρίς καμία αλλαγή στο Α. 16, όπως λέει και ο ΒΒ. Πρέπει όμως να αναβαθμιστεί και το δημόσιο ΑΕΙ, υπάρχουν τρόποι.

Christos Friderikos είπε...

Αφού χαρακτηρίζεις....θα απαντήσω με τον ίδιο τρόπο...μην αφήνεις τα συναισθήματα να επηρεάζουν την λογική.
Αν ξέρεις κάποιο νόμο ο οποίος να κάνει διαχωρισμό σε τυπική και ουσιαστική υπογραφή....πολύ ευχαρίστως να μου τον γνωστοποιήσεις. Εγώ γνωρίζω ότι υπογραφή σημαίνει συμφωνία με το άνωθεν κείμενο. Μπορεί να πει ότι πιέστηκα, μπορεί να πεί χίλια δυό πράγματα αλλά όχι ότι δεν ήξερα τι υπέγραφα. Δεν το τιμά σαν πολιτικό αυτή η δικαιολογία. Υπέγραψα κάτι αλλά δεν θυμάμαι τι επικρατούσε τότε και γιατί το υπέγραψα....μπράβο Benny.
Το θέμα είναι υπάρχει παράγκα ή όχι? (δεν μπαίνω στην αξιολόγηση του επιστημονικού έργου γιατί κάτι τέτοιο δεν είμαι σε θέση να το κάνω αλλά μιλώ για όλα τα υπόλοιπα).
Το γεγονός ότι οι φοιτητές κάνουν κατάληψη ενάντια στα συμφέροντα τους (δημοκρατική διεύρυνση)και υπέρ των συμφερόντων των καθηγητών, δείχνει παράγκα ή όχι?
Εσύ δέν έχεις δει στρατιές διδακτορικών να ασχολούνται με τις προσωπικές υποθέσεις του καθηγητή και όχι με το αντικείμενο του διδακτορικού τους?είναι παράγκα αυτό ή όχι και που είναι ο νόμος?
Πόσο ευκολο είναι ένας σπουδαγμένος στο εξωτερικό να έρθει να "χτυπήσει" μία θέση σε ελληνικό πανεπιστήμιο(οχι στα νέα τμήματα αλλά σε Αθήνα Θεσσαλονίκη κυρίως)? είναι παράγκα αυτό ή όχι?
Πόσους αλλοδαπούς ερευνητές έχουμε να δουλεύουνε σε ελληνικά πανεπιστήμια (μιας και έχεις την εμπειρία του εξωτερικού)? αυτό συμβαίνει επειδή οι έλληνες είναι τόσο καλύτεροι ή επειδή το σύστημα είναι κλειδωμένο? είναι παράγκα αυτό ή όχι?

Το ΕΑΠ είναι κρατικό πανεπιστήμιο? δίνει ισότιμο πτυχίο με όλα τα άλλα? είναι δωρεάν οι παιδεία στην Ελλάδα? γιατί παίρνει λεφτά? είναι το κράτος επιχειρηματίας στην παιδεία η όχι(παραβιάζει σύνταγμα και νόμους)?Κάποιοι κρυμμένοι πίσω απο το μονοπώλιο του κράτους στην παροχή παιδείας, πουλάνε γνώση? Ο άμεσος ανταγωνιστής του ιδιωτικού ΑΕΙ είναι το ΕΑΠ και όχι το κρατικό πανεπιστήμιο(το χωρίς δίδακτρα).είναι παράγκα η κατάσταση αυτή (με το ΕΑΠ)?

Φυσικά δεν θα σου πω για τα χρήματα και την διαχείρηση τους καθώς είσαι πολύ καλύτερος γνώστης απο εμένα, αλλά έχω και εγώ προσωπική εμπειρία.

Το θέμα είναι γιατί να μην μπορούν 5 σωστοί άνθρωποι να κάνουν ένα τέτοιο ίδρυμα. Το κράτος ας τους ελένξει αν κάνουν σωστά την δουλειά τους, μιλάμε για τα αυτονόητα σε έναν ελεύθερο κόσμο πλέον.

Φυσικά και δεν επικροτώ τον Πάγκαλο, αλλά κάτι στραβό υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας και αυτό είναι που αισθανόμαστε όλοι και που βιώνουμε όλοι. Αν θέλουν καλύτερο κρατικό πανεπιστήμιο ας το φτιάξουν καλύτερο, δεν βλέπω το λόγο όμως να εμποδίζεις κάποιον που θέλει να φτιάξει ένα τέτοιο ίδρυμα να εμποδίζεται και αυτό είναι το κύριο σημείο. Την ποιότητα και τα στανταρτ το κράτος μπορεί να τα ελένξει αφού αυτό νομόθετεί και αυτό δίνει τις άδειες. Το ζήτημα είναι γιατί να μην υπάρχουν.
Αυτά....με την πολύ καλημέρα μου....

mgpolitis είπε...

Λες "Αν ξέρεις κάποιο νόμο ο οποίος να κάνει διαχωρισμό σε τυπική και ουσιαστική υπογραφή."

Απαντάω: διάβασε το σύνταγμα για να καταλάβεις. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης είναι ΤΥΠΙΚΑ υπεύθυνος για όλα τα νομοσχέδια, δεν είναι όμως συντάκτης τους. Το ίδιο και ο Οικονομίας για όσα έχουν κόστος για το δημόσιο. Το σχόλιο σου μένει στον τύπο και δεν λες τίποτα για την ουσία. Δεν μπορεί ο ΒΒ να είναι υπεύθυνος για την πρόταση νόμου του Υπουργείου Παιδείας του ΓΑΠ. Εάν δεν μπορείς να δεχθείς το παραπάνω δεν έχει νόημα η όλη αντιπαράθεση.

Επίσης λες πάλι τα ίδια και κάνεις τις ίδιες γενικεύσεις. Με αυτή τη βάση δεν γίνεται διάλογος.

Christos Friderikos είπε...

Αν καταλαβα καλά ο ίδιος δεν αναφέρεται στην υπογραφή που εννοείς εσύ.....

http://www.e-tipos.com/content/staticfiles/issues/2008/05/14/140508%204.pdf

...δες 2η στήλη 3η παραγραφος....
ισχυρίζεται ότι η υπογραφή του αφορά σε άλλα σημεία και όχι την γενική υπογραφή(Που στην ουσία είναι θεώρηση και θέση της μεγάλης σφραγίδας του κράτους και είναι άλλο πράγμα)....

mgpolitis είπε...

έλεος ρε Chris! Σαν Υπ. Δικ. ο ΒΒ έβαλε υπογραφή για να ιδρυθεί ένα ΝΠΙΔ. Αυτό το "άλλες διατάξεις" είναι ακριβώς αυτό, ο θεσμικός ρόλος του Υπ. Δικ. για ότι αφορά ΟΛΑ τα νομοθετήματα. Επαναλαμβάνω ότι 1) ο νόμος αφορούσε ίδρυση ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ιδρύματος και ΣΥΝΤΑΧΘΗΚΕ με ευθύνη του Υπ. Παιδείας, δηλ. ΓΑΠ. 2) Ο ΒΒ διαφωνούσε (και διαφωνεί) με την αναθεώρηση του Α. 16 αλλά όχι με την ίδρυση ΑΕΙ με προυποθέσεις.
Αυτά για την μεγάλη σφραγίδα απλά τονίζουν αυτό που λέω από την αρχή, ότι το Υπ. Δικ. υπογράφει όλους τους νόμους σαν αρμόδιο υπουργίο ΚΑΙ ΕΠΙΠΛΕΟΝ τους εκδίδει βάζοντας την σφραγίδα, διάβασε:
"Ποιος ο ρόλος του Υπουργείου Δικαιοσύνης στη διαδικασία προώθησης των νόμων για δημοσίευση από το Εθνικό Τυπογραφείο;

Στο Υπουργείο Δικαιοσύνης με το Διάταγμα 261/3.9.1843 έχει ανατεθεί η τήρηση της Μεγάλης Σφραγίδας του Κράτους.
Οι πρωτότυποι νόμοι, μετά την υπογραφή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αποστέλλονται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης όπου λαμβάνουν αριθμό και αφού θεωρηθούν από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, τίθεται η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους. Ακριβές αντίγραφο αυτών αποστέλλεται για δημοσίευση στο Εθνικό Τυπογραφείο. Τα πρωτότυπα και οι αιτιολογικές εκθέσεις όλων των νόμων που εκδίδονται από το ελληνικό κράτος φυλάσσονται στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Christos Friderikos είπε...

Σου αντιγράφω το κείμενο.....

ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ.2413/ΦΕΚ Α' 124/1996
Η ελληνική παιδεία στο εξωτερικό η διαπολιτισμική
εκπαίδευση και άλλες διατάξεις.
.........
........
......
και καταλήγει
......

Αθήνα, 14 Ιουνίου 1996
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΑΠ. - ΑΘ. ΤΣΟΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ Θ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ


ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Α. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ,ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ Κ. ΛΑΛΙΩΤΗΣ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ

ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΣΤ. ΤΖΟΥΜΑΚΑΣ


ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤ. ΜΠΕΝΟΣ

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ Γ. ΡΩΜΑΙΟΣ


Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.
Αθήνα, 14 Ιουνίου 1996
Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ

Αν θες μπορείς να δείς και ολόκληρο το κείμενο με τις ακριβείς υπογραφές στο....

http://www.aueb.gr/seedip/N_2413_1996.pdf

...και περιμένω να ακούσω αν συνεχίζεις να επιμένεις ότι η υπογραφή του benny στο συγκεκριμένο νόμο ήταν η "τυπική" που αφορά την φύλαξη των νόμων και την κάνει ο Υπουργός δικαιοσύνης ή ουσιαστική αυτού που υπογράφει το νομοθέτημα ως συναρμόδιου υπουργού....

... με πολλούς χαιρετισμούς

mgpolitis είπε...

"Τυπική" υπογραφή = συν-αρμόδιος Υπουργός όπως και όλοι οι υπόλοιποι πλην ΓΑΠ. Για μια ακόμη φορά διαψεύδεσαι από τα ίδια τα στοιχεία σου. Ο υπουργός δικαιοσύνης ΤΥΠΙΚΑ υπογράφει ένα νομοσχέδιο με τίτλο "Η ελληνική παιδεία στο εξωτερικό και η διαπολιτισμική εκπαίδευση" όπως και οι καμιά δεκαριά άλλοι που αναφέρονται.
Αρμόδιος = Συντάκτης και εισηγητής
Συν-αρμόδιος = καμιά ντουζίνα άλλοι

Δηλαδή γιατί αμφιβάλεις για το ότι το νομοσχέδιο ήταν πνευματικό παιδί του ΓΑΠ και ο ΒΒ το υπέγραψε τυπικά?

mgpolitis είπε...

Από την συνέντευξη ΒΒ στον Alpha, νομίζω ότι με αυτό κλείνει το θέμα:
Ευ. Βενιζέλος: Επί της ουσίας θα σας πω. Ο κ. Στυλιανίδης ανακάλεσε στην μνήμη του έναν νόμο του 1996 ο οποίος προέβλεπε την ίδρυση ενός διεθνούς πανεπιστημίου – ο όρος πανεπιστήμιο είναι πράγματι προβληματικός στο σημείο αυτό – με έδρα την Ολυμπία για να ενισχυθεί η ελληνομάθεια των αποδήμων ελλήνων και να αναπτυχθούν διάφορες δραστηριότητες. Κατά τη γνώμη μου, αυτόw ο φορέας μπορεί ναι μεν να λεγόταν πανεπιστήμιο, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να είναι πανεπιστήμιο. Είναι όπως λέμε το λαϊκό «πανεπιστήμιο» του Δήμου Αιγάλεω ή το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» της Στοάς του Βιβλίου που οργανώνει η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία. Καμία φορά χρησιμοποιούμε τον όρο πανεπιστήμιο στην Ελλάδα θέλοντας να τονίσουμε ότι αυτό έχει υψηλό επίπεδο και έχει την ικανότητα να διοργανώνει εκδηλώσεις οι οποίες προσφέρουν γνώση, εκλαϊκεύουν, ενημερώνουν, αλλά προφανώς δεν πρόκειται για το πανεπιστήμιο όπως αυτό περιγράφεται στο άρθρο 16.

Δημ.: Την άποψη του κ. Στυλιανίδη την ακούσατε.

Ευ. Βενιζέλος: Δεν γνωρίζω πώς το είχε σκαφθεί το Υπουργείο Παιδείας το 1996. Εγώ υπέγραψα το νόμο αυτό ως Υπουργός Δικαιοσύνης. Όπως ξέρετε ο Υπουργός Δικαιοσύνης υπογράφει όλους τους νόμους. Είναι ο σφραγιδοφύλακας του κράτους. Δεν είχα καμία συμμετοχή ούτε ξέρω τι σκέψεις είχαν επικρατήσει τότε.

Δημ.: Τότε Υπουργός Παιδείας ήταν ο Γιώργος Παπανδρέου ο οποίος είχε ταχθεί υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων και ξέρετε αυτό εγείρει ένα ζήτημα.

Ευ. Βενιζέλος: Εδώ έχουμε μία διαφωνία με τον κ. Παπανδρέου η οποία είναι γνωστή. Άρα δεν είμαι το πιο κατάλληλο πρόσωπο για να εξηγήσει τι σκέψεις είχαν επικρατήσει το 1996 στο Υπουργείο Παιδείας. Μπορώ όμως να σας πω ότι σε καμία περίπτωση το Σύνταγμα μας δεν επιτρέπει να ιδρυθούν πανεπιστήμια ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και μάλιστα με πρωτοβουλία του κράτους. Μπορεί όμως να υπάρξει ένας φορέας ο οποίος, όπως σας είπα, έχει ως σκοπό την ενίσχυση των δεσμών με τους αποδήμους και την καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού που μπορεί να χρησιμοποιεί τον όρο «πανεπιστήμιο», όχι με την τυπική του έννοια, όπως το ξέρουμε, τριτοβάθμιο ίδρυμα ανώτατης εκπαίδευσης, αλλά με την έννοια της υψηλής παιδείας που προσφέρει μέσα από διαλέξεις ή μέσα από σεμινάρια κ.ο.κ. Άρα το άρθρο 16 του Συντάγματος θέτει έναν φραγμό, τον οποίο δεν μπορούσε να υπερβεί ο νόμος του 1996.