Πέμπτη 3 Ιουλίου 2008

Η πλάνη με τα Βιοκαύσιμα

biodiesel Mercedes emblem WikipediaΕπειδή γίνεται ακόμα ντόρος αναρτώ ένα email που είχα στείλει πριν μήνες για το θέμα. Όποιος βρει χρόνο ας ρίξει μια ματιά γιατί είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα όπου για ακόμα μια φορά τα ΜΜΕ και η μόδα υπερίσχυσαν της επιστήμης. Ακόμα και ο σύλλογος Χημ. Μηχ. που θα έπρεπε να βλέπει σφαιρικά το θέμα κουνάει ακόμα σημαιούλες. Προσοχή όμως!
Η αναφορά μου δεν είναι στα βιοκαύσιμα από ανακύκλωση απορριμάτων ή μη βρώσιμης βιομάζας (κυτταρίνης) αλλά μόνο για την καλλιέργεια 'ενεργειακών φυτών' που ανταγωνίζεται την παραγωγή τροφής για τον άνθρωπο. Με την υπάρχουσα τεχνολογία τα βιοκαύσιμα είναι μη-ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, επιζήμια για το περιβάλλον, παραθέτω (δείτε επίσης και το Υ.Γ.):

Environmental Audit Committee, Monday 21 January 2008
Committee calls for moratorium on biofuels Although it recognises that some biofuels are sustainable and can be used to reduce greenhouse gas emissions from transport, the Environmental Audit Committee (EAC) concludes today that the Government and EU should not have pursued targets to increase the use of biofuels in the absence of robust sustainability standards and mechanisms to prevent damaging land use change. In its report, Are biofuels sustainable?, the Committee says that without these measures some biofuels could lead to environmental damage in the UK and the destruction of environmentally crucial rainforests. It urges the Government to ensure that biofuels policy balances greenhouse gas cuts with wider environmental impacts so that biofuels contribute to sustainable emission reductions. The report also concludes that biofuels are generally an expensive and ineffective way to cut greenhouse gas emissions when compared to other policies. Emissions from road transport can be cut cost-effectively, and with lower environmental risk, by implementing a range of other policies. The EAC wants a moratorium on biofuel targets. It argues that instead the Government should concentrate on the use of sustainable biofuels such as waste vegetable oil and the development of more efficient biofuel technologies that could have a role to play in the future once they have been shown to be sustainable. The Committee also concludes that: biofuels are unlikely to improve fuel security as they largely rely on fossil fuels for their production; current agricultural support for biofuels is largely unsustainable; there could be significant opportunities for cost-effectively cutting greenhouse gas emissions by planting forests and restoring habitats; and a large biofuel industry based on current technology is likely to increase food prices and could damage food security in developing countries.

Χωρίς να θέλω να πω ότι όλοι συμφωνούν (δείτε εδώ π.χ. για τον αντίλογο) με το παραπάνω ή ότι το θέμα κλείνει έτσι απλά. Το ζήτημα είναι να μην θεωρούμε κάτι δεδομένο αλλά να διερευνούμε τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα με επιστημονικά κριτήρια. Σε θέματα περιβάλλοντος καλό είναι να μην πέφτουμε με τα μούτρα κάπου λόγω "μόδας" και πολιτικών σκοπιμοτήτων.
Τα βιοκαύσιμα έχουν γίνει τώρα τελευταία η πιπίλα των πολιτικών. Ας ακούσουμε όμως και τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς.

1) Επιστημονική απάτη (αρνητικό ενεργειακό ισοζύγιο)
http://petroleum.berkeley.edu/papers/Biofuels/MyBiofuelPapersTop.htm
Αρθρο στο Science και σχόλια

2) Πολιτική απάτη
Ronald Clift 'Biodiesel is a complete scam" http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article1909827.ece

Επίσης ενδιαφέρον είναι το position paper pou exei (pdf linked)

3) Περιβαλλοντική και ανθρωπιστική καταστροφή

http://www.monbiot.com/archives/2004/11/23/feeding-cars-not-people/
http://www.monbiot.com/archives/2007/03/27/a-lethal-solution/

4) ΠΑΣΟΚ και ΝΔ συμφωνούν, τα βιοκαύσιμα κάνουν καλό
" Παραγωγή βιοκαυσίμων - Ευκαιρία τόνωσης του αγροτικού εισοδήματος και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας"
http://www.nd.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=36728&Itemid=148

Επερώτηση στην ΕΕ για να βιαστούμε να δώσουμε επιδοτήσεις
http://www.pasok.gr/portal/gr/5000035/40389/print/131/1/showdoc.html

"ενώ το μερίδιο των βιοκαυσίμων στη συνολική κατανάλωση πετρελαίου και ντίζελ για τις μεταφορές εντός της ΕΕ να φτάσει το 10%. Ο δεσμευτικός χαρακτήρας αυτού του στόχου είναι πρόσφορος, υπό την προϋπόθεση ότι η παραγωγή των βιοκαυσίμων είναι βιώσιμη για το περιβάλλον και ότι μπορούν να διατεθούν στο εμπόριο βιοκαύσιμα δεύτερης γενεάς."
Σιφουνάκης στο "Εθνος"

και το καταλυτικό επιχείρημα είναι ότι ...
5) Και ο JW Bush τα θεωρεί κάτι καλό (μπρρρρ...)
" Biodiesel is one of our nation's most promising alternative fuel sources."
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2005/05/20050516.html

Καταλήγοντας το τελευταίο επιχείρημα είναι ότι μόνο Συνασπισμός (ή καλύτερα μια συνιστώσα του) είναι σκεπτικός για τα βιοκαύσιμα ( Μ. Παπαγιαννάκης)
"Χρειάζεται προσεκτική ανάλυση για την ανάπτυξη των βιοκαυσίμων ώστε να μην προσανατολιστούμε προς λύσεις που επίσης συμβάλλουν στο φαινόμενο θερμοκηπίου και κυρίως με αλλαγές στον τρόπο παραγωγής, γιατί αν είναι να παράγουμε βιοκαύσιμα με εντατική γεωργία όπως την ξέρουμε σήμερα και χρησιμοποιώντας τρόπους μεταφοράς και μεταποίησης όπως οι σημερινοί οδηγούμαστε σε αδιέξοδα. Ωστόσο είναι δυνατό και πρέπει να επιδιωχθεί η ανάπτυξη τους στην Ελλάδα, πράγμα που θα έδινε υπό όρους και βιώσιμες λύσεις για τον αναπροσανατολισμό της ελληνικής γεωργίας…."

Υ.Γ. Από μια πρόσφατη δημοσίευση στο Science (Science, 29 February 2008:
Vol. 319. no. 5867, pp. 1235 - 1238) διαβάζουμε:
Land Clearing and the Biofuel Carbon Debt, Joseph Fargione et al.

Increasing energy use, climate change, and carbon dioxide (CO2) emissions from fossil fuels make switching to low-carbon fuels a high priority. Biofuels are a potential low-carbon energy source, but whether biofuels offer carbon savings depends on how they are produced. Converting rainforests, peatlands, savannas, or grasslands to produce food crop–based biofuels in Brazil, Southeast Asia, and the United States creates a "biofuel carbon debt" by releasing 17 to 420 times more CO2 than the annual greenhouse gas (GHG) reductions that these biofuels would provide by displacing fossil fuels. In contrast, biofuels made from waste biomass or from biomass grown on degraded and abandoned agricultural lands planted with perennials incur little or no carbon debt and can offer immediate and sustained GHG advantages.



Zemanta Pixie