Παρασκευή 4 Απριλίου 2008

Αναζητόντας την ελληνική ταυτότητα

Στις μέρες της αναζήτησης του Μακεδόνα να'σου ένα ωραίο του Μαλιγκούδη για την ελληνική μας ταυτότητα. Έχω κάνει πολλές αναφορές για το θέμα και έχω παραπέμψει σε παλιότερα άρθρα του εξαιρετικού ακαδημαικού αλλά αξίζει να (ξανα)διαβάσει κανείς αυτό που λέει. Σύντομα, χωρίς αρλούμπες, είναι συντριπτικά αποτελεσματικός στο μήνυμα που θέλει να περάσει, enjoy!
Θα ήταν, ιδιαίτερα στις μέρες που διανύουμε (με την επαναφύπνιση
ποικίλων παραλλαγών του εθνικισμού), ίσως παρακινδυνευμένο να
αναζητήσει κανείς κάποιες «ιδιαίτερες ελληνικές αξίες» και να πασχίσει
μάλιστα να εντοπίσει τη διαχρονική τους επίδραση σε κάποια
(υποτιθέμενη) ταυτότητα των Ελλήνων. Θα προσπαθήσω λοιπόν να απαντήσω
ξεκινώντας από μια κατηγορία που για μένα, ως ιστορικό, είναι
ανιχνεύσιμη: την ελληνική ταυτότητα.
Αν ως «ελληνική ταυτότητα»
ορίζαμε τη συλλογική μας νοοτροπία, όπως αυτή ανιχνεύεται διαχρονικά,
τότε θα διακρίναμε ως σταθερό της στοιχείο την εξατομίκευση, τη
δεσπόζουσα δηλαδή θέση που κατέχει στη νοοτροπία του Νεοέλληνα το
μεμονωμένο άτομο, το οποίο διατηρεί την προτεραιότητα έναντι του
συνόλου.
Ως «ιδιαίτερη (νεο)ελληνική αξία», το ατομικό «εγώ»
χαρακτηρίζει τη συλλογική μας νοοτροπία και αντικατοπτρίζεται με
ενάργεια σε μια αντικειμενική κατηγορία όπως είναι το όργανο της
επικοινωνίας μας, η γλώσσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη νεοελληνική
δεν μπορεί να αποδοθεί παρά μόνο περιφραστικά μια λέξη από τη γλώσσα
ενός Κεντροευρωπαίου, στη νοοτροπία του οποίου το συλλογικό έχει την
προτεραιότητα έναντι του ατομικού. ΄Ετσι, η γερμανική λέξη Ruecksicht
(και η ταυτόσημή της ohled στα τσεχικά)- μια έννοια- κλειδί για τη
νοοτροπία των Ευρώπιαων μας εταίρων, δεν μπορεί παρά μόνον περιφραστικά
να αποδοθεί στην καθ’ημάς νεοελληνική : «η φροντίδα του να ρίχνει
κανείς μια ματιά πίσω από την πλάτη του (γύρω του), μήπως ενοχλεί το
γείτονα ή τον διπλανό του».
Η άλλη, η θετική, πλευρά του νομίσματος
αντικατοπτρίζεται και πάλι από τη γλώσσα μας. Η έννοια «φιλότιμο» που
χαρακτηρίζει τη νοοτροπία του Νεοέλληνα δεν μεταφράζεται μονολεκτικά σε
μια οποιαδήποτε δυτική γλώσσα.
Να είναι, άραγε, το φιλότιμο του
ατομικιστή Ρωμιού εκείνο που, τελικά, θα μας οδηγήσει μακριά από την
στενωπό που σήμερα βρισκόμαστε;

άντε γιατί έχω αρχίσει να ντρέπομαι που ταυτίζεται η Θεσσαλονίκη με ένα σκαιό και συντηρητικό μόρφωμα, έτσι όπως την έχουν καταντήσει ο νέος Παπαφλέσσας γνωστός με το Nom de guerre "Άνθιμος", ο Νομάρχης-Ζορρό-Τηλεμαιντανός, ο λαοπρόβλητος, άοκνος οραματιστής, φτερωτός (οδοντο)γιατρός, η εκδοτική eminence grise και συλλογικό μας υποσυνείδητο και το λουρί της μάνας τους.

4 σχόλια:

has είπε...

Ρε Maurice , μήπως βλέπεις εφιάλτες με παπάδες ?
Τι κόλλημα ειναι αυτό?
Τι σχέση έχει το καλό κείμενο του Μαλ. με το σχόλιο σου?
Θεωρώ ,αν θελεις να μιλήσουμε λίγο σοβαρά για Ντροπή ,ότι αν υπάρχει μια πολιτική κατάσταση/πόστο που ενέτεινε τη νοοτροπία του ατομισμού ,του Εγώ να κερδίσω και οι άλλοι να παν να.. ,είναι πεντακάθαρα τα χρόνια του Πασόκ (του Παπανδρέου και του Σημίτη )που για μένα διέλυσαν την ηθική , τη ντομπροσύνη , τη συνέπεια του Ελληνα .
Τι να πρωτοθυμηθώ ,τι...?
Μίζα κι Αγιος ο Θεός?
Οι κλαδικές που με το να "βοηθούν αξιοκρατικά " τους γνωστούς , διόγκωσαν το απαράδεκτα αντιπαραγωγικό Δημόσιο ?
Τα - κάθε κοινωνικού και οικονομικού επιπέδου - σκάνδαλα ?
Η αποσάθρωση των Υπηρεσιών( πολεοδομίες ,εφορίες κα)?
Η νοοτροπία "εδώ είναι Δημόσιο , θα δουλεύεις ως Δημόσιο!" ?
Κοινοτικά προγράμματα μόνο για τη μίζα ?
Δεν ΞΕΧΝΏ (με τίποτε!)!

mgpolitis είπε...

1. Η σύνδεση με το κείμενο του Μ. είναι η επίκληση που κάνει να βγάλουμε τον καλύτερο Έλληνα που έχουμε μέσα μας.
2. Δυστυχώς όλα αυτά που λες για τα χαρακτηριστικά του νεο-έλληνα και το Δημόσιο υπήρχαν και πριν το '81 και συνεχίζουν να είναι μαζί μας. Ας είναι καλά ο άξιος κληρονόμος της πολιτικής του Σημίτη που μας κυβερνάει. Ούτε παιδί του να ήτανε...
3. περί "διέλυσαν την ηθική , τη ντομπροσύνη , τη συνέπεια του Έλληνα"
Μην γενικεύει και απλοποιείς έτσι. Οι Έλληνες του '50/'60 πιστεύω πως ήταν πολύ χειρότεροι σε όλα τα παραπάνω. Εάν θέλεις άνοιξε άλλο post για το θέμα και το συζητάμε.

Μάρκος είπε...

Υπάρχουν και άλλα ωραία κείμενα στο ίδιο αφιέρωμα.

http://blog.antibaro.gr/2008/04/127

has είπε...

Αμαν ρε Μάρκο .... πότε θα δουλέψουμε με όλα αυτά -τα ωραία και πολλά - που θα διαβάσουμε ?...
Καλά είχαμε μόνο τον Mgp...