Τρίτη 3 Απριλίου 2007

Ιστορία μου, αμαρτία μου, λάθος μου μεγάλο...

Μου φαίνεται πως βασιλεύει η υπερβολή. Ένα μικρό σχόλιο για την διδασκαλία της Ιστορίας στην Αγγλία: είπα ότι "κανείς δεν ασχολείται" θέλοντας να τονίσω ότι διδάσκεται σε χαλαρούς τόνους και με έμφαση στο σεβασμό για όλους τους εμπλεκόμενους, νικητές και ηττημένους. Όποιος θέλει ας ρίξει μια ματιά εδώ(http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/TVS.htm), από την ένωση δασκάλων της Αγγλίας. Τώρα για τα δικά μας...

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο αλλά από αυτά που γράφτηκαν γι'αυτό δεν μου φαίνεται και εντελώς λάθος, το αντίθετο θα έλεγα. Το ποιό σοβαρό νομίζω αφορά την παρουσίαση της καταστροφής της Σμύρνης, εάν είναι όπως γράφτηκε στο "Θέμα". Δες όμως και το άρθρο στα "Νέα" (http://www.tanea.gr/data/D2007/D0331/1el20c.gif).
Δηλαδή υπάρχει κανείς που πιστεύει στο Κρυφό Σχολειό?
Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι η απύθμενη ηλιθιότητα των περισσότερων που επιτέθηκαν στο βιβλίο και στους συγγραφείς του. Μέχρι και η Παπαρήγα βγήκε με το καρυοφύλλι...
Η ιστορία στα σχολικά βιβλία ήταν και θα είναι μια πονεμένη ιστορία εθνικής προπαγάνδας, ένα συλλογικό ψέμα στο οποίο καλούμαστε όλοι να πιστέψουμε και σε ένα βαθμό πρέπει να το κάνουμε για λόγους που στα Αγγλικά αναφέρονται σαν nation building.
Τώρα τι σχέση έχουν αυτά με την επιστήμη της ιστορίας είναι μια επίσης δύσκολη ερώτηση. Ένας φυσικός μπορεί να κρίνει το βιβλίο της φυσικής και να αποδείξει ότι κάτι δεν παρουσιάζεται σωστά. Με την ιστορία δεν είναι το ίδιο. Για παράδειγμα, έχει κανείς αμφιβολία ότι οι Έλληνες στρατιώτες διέπραξαν εγκλήματα (βιασμούς, ληστείες και άλλα) κατά την προέλαση τους στα Τουρκικά εδάφη κατά την Μικρασιατική εκστρατεία? Δεν χρειάζεται η κάμερα του Ευαγγελάτου για να αποδειχθεί αυτό, αρκεί η στατιστική. Πάρε ένα πλήθος κάποιων δεκάδων χιλιάδων αγράμματων χωρικών της εποχής και δες σε τι ποσοστό διαπράχθηκαν αξιόποινες πράξεις. Θεωρώ εντελώς απίθανο το ποσοστό εγκληματικής συμπεριφοράς να είναι μικρότερο εάν οι ίδιοι είναι ντυμένοι στα φαιοπράσινα και κάνουν πόλεμο με τους Τούρκους.
Τώρα ποιες είναι οι πιθανότητες να το παραδεχθούμε στο (εθνικό) βιβλίο ιστορίας μας? Περιττό να πω πως οι Τούρκοι φυσικά το κάνουν κύριο θέμα για το δικό τους.

Καταλήγοντας, η όλη φασαρία είναι χωρίς επιστημονικό νόημα γιατί τελικά μιλάμε για κατά συνθήκη ψεύδη. Τουλάχιστον για τα παιδιά του δημοτικού θα προτιμούσα να είχαν μόνο περιγραφή των γεγονότων χωρίς πολλά σχόλια και ερμηνείες.
Η έννοια της πατρίδας είναι κάτι που ούτως ή άλλως υπερβαίνει αυτής του έθνους και φυσικά του κράτους. Οι περισσότεροι θα θυσιαστούν για την πατρίδα αλλά όχι πάντα για ένα κράτος-έθνος ή μια κυβέρνηση. Διαβάστε και ένα σχετικό άρθρο του Χαριτόπουλου στα Νέα: http://www.tanea.gr/print.php?e=A&f=18559&m=P15&aa=1

Δεν είναι ανάγκη να κάνουμε σαν κομπλεξικοί με κάθε τι που ίσως μειώνει την ιστορική μας αξία ως έθνους. Τα έθνη είναι για την ιστορία, η πατρίδα για τους ανθρώπους.

Και για να προσθέσω και το soundtrack στο μελόδραμα μου τα παραπάνω μπορούν να συνοδευτούν με το "The Future" του Leonard Cohen από το οποίο και αφιερώνω:
You don't know me from the wind
you never will, you never did
I'm the little jew
who wrote the Bible
I've seen the nations rise and fall
I've heard their stories, heard them all
but love's the only engine of survival
Your servant here, he has been told
to say it clear, to say it cold:
It's over, it ain't going
any further
And now the wheels of heaven stop
you feel the devil's riding crop
Get ready for the future:
it is murder

6 σχόλια:

Antonis είπε...

Καλημέρα σε όλους, Καλό Πάσχα, με τις οικογένειές μας (και στην δική μας Ανάσταση...)

Το βιβλίο δεν το έχω διαβάσει και δεν γνωρίζω πού μπορεί κανείς να το προμηθευτεί: όλοι όσοι καταφέρονται εναντίον των συγγραφέων, τους κρίνουν βάσει ανάγνωσης του βιβλίου ή βάσει σχολίων, διαδόσεων κτλ;
Εχω διαβάσει σχόλια σε εφημερίδες και ηλεκτρονικά μέσα μόνον, και τώρα είδα το κείμενο από ΤΑ ΝΕΑ που αναφέρει ο Μαυρίκιος. Από αυτό το "παράδειγμα σύγκρισης" νομίζω πως καλό θα ήταν να θεωρήσουμε το βιβλίο της Ιστορίας ως το έναυσμα για να κεντρίσει την "περιέργεια" και το "ενδιαφέρον" των παιδιών αυτής της ηλικίας για να διαβάσουν και να μάθουν την Ιστορία "από τας πηγάς"...
Το θέμα είναι πολύ βαθύ και θα πρέπει να μας παθιάζει, καθώς είμαστε από ένας και πολύπαθος Λαός, και ΠΡΕΠΕΙ να γνωρίζουμε την Ιστορία μας. Τους Αγγλους, ίσως να τους παίρνει να παθιάζονται με το τσάι ή τα καπέλα της Βασίλισσας, εμάς όχι.
Για να μην υπάρξει παρανόηση: μετά πάθους για την ιστορική αλήθεια, με επιστημονική μεθοδολογία και όχι με εθνικιστικό φανατισμό (όπως ένας άλλος, ο "περιούσιος Λαός"), καθώς οι κορώνες του Ανακτος και του εθνικισμού έχουν προσωρινή αξία. Θα συμπλήρωνα ακόμα με την παρατήρηση "την Ιστορία την γράφουν οι νικητές" (των πεδίων των μαχών, και όχι οι ηττημένοι).
[τώρα, θα μου πείτε "τι είδους Ιστορία έμαθαν και κατάλαβαν οι κάφροι που έκαψαν το φυλάκιο του Αγνωστου Στρατιώτη;"-ίσως να έκαναν "κοπάνα" την σχετική ώρα..., ενώ μένει να δούμε την Ιστορία που θα γράψουν οι ίδιοι εν λόγω κανίβαλοι, ως-θεωρούμενοι-"νικητές" της μάχης των πορειών και των πεζοδρομίων...]

Σχετικά με την ιστορία του Νοε. '67, και τους αδικοχαμένους πιλότους (συν τα ΔΙΣ.) τα τελευταία 30+ χρόνια: θεωρώ πως η υπόθεση με την περιοχή ευθύνης στον αέρα και στη θάλασσα, η διαφορά εύρους των δύο ορίων και γενικότερα η εκκρεμότητα με τα χωρικά ύδατα, είναι ένα από τα υπολείμματα ("βαρίδια") της Μεταπολίτευσης. Δυστυχως, η εκκρεμότητα συντηρείται σκόπιμα από τις δικές μας Κυβερνήσεις, και το κόστος είναι ανθρώπινες ζωές και πολύ χρήμα στις τσέπες επιτήδειων.

Για τον Γρηγόρη: την έχετε γράψει την μικρή στη "Φιλοζωική Εταιρεία";

Για τον Θέμη: βρε αδερφέ, εγώ που είμαι με τους γκαιηδες, είμαι Παπανδρεικός, είμαι και με τους μετανάστες, τι να κάνω; Να πάω με τον Αλαβάνο; [πωπωπω, τι ομοιοκαταληξία, για φωνάξτε τον Φοίβο...]

mgpolitis είπε...

Γειά σου Αντώνη,

Πρώτα από όλα χαίρομαι που η συζήτηση για το επάρατο βιβλίο ξύπνησε και το μπλοκ μας. Είχαμε περιέλθει σε χειμερία νάρκη αλλά ευτυχώς ξυπνήσαμε με την ευκαιρία της γιορτής του ερχομού της Άνοιξης, γνωστή και σαν Πάσχα στο Ιουδαιοχριστιανικό σύμπαν. Τώρα για τα σχόλια σου έχω να προσθέσω πως φυσικά και οι περισσότεροι κουμπούρες κάνουν συζητήσεις καφενείου με ύφος επαΐοντα και τουπέ Πάγκαλου χωρίς ούτε να έχουν χαϊδέψει το βιβλίο. Οι δε δημοσιογράφοι πιστεύω πως στην καλύτερη περίπτωση το έχουν ξεφυλλίσει και έχουν διαβάσει μόνο κάποια κομμάτια αποσπασματικά. Διάβασα μάλιστα πως υπάρχει και συνοδευτικό CD το οποίο έχει επιπλέον υλικό και κατά κάποιο τρόπο καλύπτει τους τομείς που δέχθηκαν κριτική για ελλιπή παρουσίαση. Τέλος πάντων όλα αυτά είναι ακαδημαϊκά και φυσικά ποσώς ενδιαφέρουν τους τηλε-κάφρους και παρόμοιους κριτές που απλά θέλουν αίμα και δόξα.

Η τσατίλα μου εστιάζετε στην προχειρότητα και μετριότητα που αντιμετωπίστηκε το θέμα από τους επιστημονικά αρμόδιους, δηλαδή την ακαδημαϊκή κοινότητα και το Υπουργείο Παιδείας. Διαβάζω στο in.gr (http://www.in.gr/news/article.asp?lngEntityID=790659): “Σταδιακή στροφή στο θέμα του βιβλίου της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού πραγματοποιεί το υπουργείο Παιδείας, ύστερα από ανοιχτές απειλές εκ μέρους μητροπολιτών ότι η κυβέρνηση θα «πληρώσει», όπως «πλήρωσε» η κυβέρνηση Σημίτη το θέμα των ταυτοτήτων.” Μετά αρχίζει ο χωρός των επιτροπών που θα κρίνουν την επάρκεια και άλλα χαζά. Ένα κράτος ταλιμπάν που κρέμεται από τα αρχίδια της εκκλησίας και των τηλε-κάφρων. Λες και δεν είχε αποφανθεί η επιστημονική κοινότητα ή ότι η Ρεπούση (http://www.eled.auth.gr/historia/repousi.htm) είναι μπακάλης και όχι ιστορικός. Μπορεί τελικά το βιβλίο να είναι όντως για τα μπάζα, πράγμα όχι σπάνιο μια και μιλάμε για ανάθεση του ΥΠΕΠΘ σε κάποιο μάλλον δικό τους παιδί. Διαβάστε και εδώ (http://pontosandaristera.wordpress.com/2007/03/23/24-3-2007/) για μια κριτική επί της ουσίας στο βιβλίο. Το τι είναι όμως ποιοτικά το βιβλίο δεν θα το πεί ο τύπος που πέρασε τη χούντα διαβάζοντας ούτε τα κολλητάρια και ομοϊδεάτες του στην TV. Βάλε και λίγη Κανέλλη στο μιξ να δέσει η (φασιστο)σούπα... Όποιος θέλει να γελάσει ας διαβάσει την παπαροανακοίνωση του ΚΚΕ για το θέμα (http://www.kke.gr/PolitDrast/Anakoin/2007/vivlio-istorias.html), έτσι χλιαρά και από μακριά αντί να βγούν μπροστά και να ξεχέσουν το φρούτο που έχουν για κοινοβουλευτική τους εκπρόσωπο. Κλείνω με ένα κομμάτι του Π. Χάρη, από το μπλοκ του (http://yannisharis.blogspot.com/2007/03/blog-post_15.html):

"Οδηγώντας έπιασα στο ραδιόφωνο το σταθμό της Εκκλησίας, της Μητρόπολης του Πειραιά, δε θυμάμαι, όλο τους μπερδεύω αυτούς τους δυο σταθμούς, λίγο πρόλαβα, το τέλος κάποιου πάλι οργισμένου, που έλεγε: «αυτά τους τα είπε και ο κ. Ζουράρις, που δηλώνει κομμουνιστής», χα, είπα τώρα κι άνοιξε η καρδιά μου, πέσαμε στους σοβαρούς, στις αυθεντίες, στον Ζουράρι τον κομμουνιστή, «και η κυρία Παπαρήγα άλλωστε…» συνέχισε ο παρουσιαστής, αλλά εγώ, είπα, είχα ήδη φτιαχτεί με τον Ζουράρι, μου αρκούσε, δεν έδινα άλλο σημασία, έχασα έτσι την αποφώνηση, μα δε βαριέσαι, με αποτέλειωσε το ηχητικό σήμα πάνω στο οποίο έπεφταν τα ονόματα πια των τεχνικών της εκπομπής. Κι ήταν το σήμα αυτό, που συνέχισε έπειτα ώρα πολλή, να γεμίσει ξέρετε το χρόνο, ένα (φαιδρό) ινστρουμένταλ τού (φαιδρότατου, και γιουροβιζιονικού, αν δεν απατώμαι) «Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα, και τ’ αγόρι μου»."

άντε και happy new πάσχα

has & tas είπε...

Θέλω με τη σειρά μου να καταγγείλω την κατά κάποιους (όλο με το Μωρις τα βάζω..)εορτή της Ανοιξης που αυτοι που την εορτάζουν , έχουν μείνει ως αναχρονιστές στον καιρό "των τεσσάρων εποχών"...Διόλου σύγχρονους δεν σας βλέπω.Η ανοιξη ΔΕΝ υπάρχει πια..
Κατά συνέπεια η σύγχρονη άποψη οφείλει να αναγνωρίσει την κατάργηση της και να αναθέσει το σύγχρονο κράτος σε κάποιο ..Ιστορικό ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΌ της κατάστασης.
Για να ξέρουμε την άποψη που έχουν αυτοί που ΈΧΟΥΝ και ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΠΑΝΤΑ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ συνειδησεων.
Ο,τι και να κάνουμε πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα προσδιορίζουν σε επιστημονικό επίπεδο(ιδιαίτερα στις θεωρητικές επιστήμες) τα αξιώματα , και τις συνθήκες..
Στη σχολή ήταν το πρώτο που μου έμαθαν...Ψυχολόγος είσαι επειδή η κοινωνία σε αναγνωρίζει ως τέτοιον .
Με λίγα λόγια ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΑΣ να ΣΤΡΟΦΑΡΕΙ ΣΕ Ο,ΤΙ Ο καθένας μας ταίζει...ΕΤΣΙ κολλητοί?

Gregory είπε...

Το blog έχει πάρει φωτιά!
Σωστές οι τοποθετήσεις του Μαυρίκιου, και υιοθετουνται από κυβερνήσεις κρατών όπως η Αγγλική ,με εντελώς διαφορετικά συμφέροντα και στόχους στην διεθνη σκηνή σε σύγκριση με την μικρή εμβέλεια της Ελλάδος.Υπάρχει αντικειμενικός κινδυνος από την σημερινή Τουρκία και όσο υφίσταται θα πρέπει να τον αντιροπούμε, έστω και με δόση υπερβολής.Οι απόψεις όλων μας είναι πολύ ενδιαφέρουσες και δεν είναι ο καθρέπτης του βραδυνού δελτίου ειδήσεων του Ευαγγελάτου.
Αντώνη, εγώ θα φάω αρνί Ελληνικό έστω και χωρίς σφραγίδα!(Η φωτό είναι για του λόγου το αληθές!)
Μαυρίκη πράγματικά μόνο στην Ελλάδα δηλώνει η Κανέλλη Κομμουνίστρια και οι προλετάριοι ψηφίζουν ΝΔ!Και μη ξεχνάς ότι το πρώτο πολιτικό κόμμα είναι το Χριστοδουλικό.(Αυτός είναι και ο λόγος που ακούς το ραδιόφωνό τους-είναι η άποψη της πλειοψηφίας!)
Θέμη ευτυχώς δεν μας συμβαίνει το τελευταίο και έχουμε κριτική άποψη.Αυτό που με ανησυχεί ομως έντονα είναι η αίσθηση ότι τίποτα δεν πάει καλά και οι άχρηστοι αποφασίζουν για όλους μας. Δηλαδή όπως αναφέρει ο Αντώνης ,ποιά είναι η ιστορική αλήθεια?Οι ιστορικές πηγές συνήθως ανήκουν σε κάποιο στρατόπεδο, και πως αυτές αποδίδονται από τον εκάστοτε ιστορικό?

mgpolitis είπε...

Θέμη για μία ακόμη φορά δεν καταλαβαίνω που το πας. Μπορείς να εστιάσεις την κριτική σου κάπου? Αυτό που έγραψες: «Κατά συνέπεια η σύγχρονη άποψη οφείλει να αναγνωρίσει την κατάργηση της και να αναθέσει το σύγχρονο κράτος σε κάποιο ..Ιστορικό ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΌ της κατάστασης.» δεν το κατάλαβα. Στα Ελληνικά το όλο φιλοσόφημα πως μεταφράζεται? Που κολλάνε όλα αυτά με το θέμα της συζήτησης?
Πες μου τι ταΐζεις το μυαλό σου και στροφάρει έτσι…

has & tas είπε...

Μαυρίκιε μάλλον δε θες να τα καταλάβεις...
Τώρα το τι ταίζω το μυαλό μου είναι δυστυχώς ή ευτυχώς ,είναι συνήθως ασφαλιστικού και νομικού αντικειμένου
θέματα και δεν έχω και πολύ μυαλό και χρόνο για ανάγνωση ιστορικών απόψεων και τοποθετήσεων..(sorry..)
Για να εξηγήσω όμως τον συμβολικό αλλά και ειρωνικό (συχνά) λόγο μου ,
οφείλω να πω ότι σαφώς και δεν μου αρέσει καθόλου εν μιά νυκτί να παίζουν κάποιοι(βλ.ιστορικοί)με μια ολόκληρη θεώρηση ενός λαού,ειδικά εάν αυτή έχει να κάνει με
βαθιά θρησκευτικά πιστεύω (Θέματα ειρωνικού περιεχομένου έχουν γίνει συχνά ο Χριστός (αδερφή ακόμη ΔΕΝ τον αποκάλεσαν), η Μαγδαληνή ,ο Ιούδας ,το ευαγγέλιο του ενός ή του άλλου κλπ)
ή ιστορικά πιστεύω ( η πίστη και η αγάπη στην πατρίδα γίνονται συχνά αντικείμενα λιθοβολισμού προς αυτόν που μιλά γι αυτά ή δηλώνεται ο Μέγας Αλέξανδρος - αδερφή (και τι μας νοιάζει?), ε και τι έγινε που η Μακεδονία θα χαθεί ως ελληνική ονομασία ? ή αποσιωπάται η σφαγή στη Σμύρνη και θεωρείται από κάποιους ότι δεν θα ενδιαφέρει το έλληνα μαθητή του μέλλοντος (πού το ξέρουν? ) κ.α πολλά τέτοια
ΟΛΑ ΣΤΟ ΜΥΛΟ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Παιδιά ΔΕΝ είμαι πολεμοχαρής - πως να μουν άλλωστε με δύο παιδιά.. αλλά η θέση μου είναι ότι δεν μπορείς να παίζεις όλη την ώρα (σα να παίζεις με το πουλί σου!sic) με πιστεύω ανθρώπων . Θεωρώ ότι ζούμε στην εποχή της υπερπληροφόρησης αλλά με τρόπο κ α ι καταστροφικό ,χωρίς μέτρο, με συνέπεια να χάνονται συχνά η ουσία ,οι αρχές, τα βασικά πιστεύω κ να δημιουργείται ανασφάλεια και προβληματισμός.
ΑΥΤΟ ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ?
Αυτά..