Τρίτη 18 Μαρτίου 2008

Έχει πάντα δίκιο ο πελάτης;

Δύο (εκ διαμέτρου αντίθετες) καταναλωτικές ιστορίες.
Με αφορμή το προηγούμενο post του Mgp και μία απάντηση του has&tas περί «κακών κειμένων».
Στην πρώτη ιστορία είμαι ο πωλητής, στην δεύτερη είμαι ο πελάτης.


Ιστορία πρώτη:

Πελάτης μου, νεαρός στην ηλικία, μού φέρνει πλεκτή μπλούζα που αγόρασε πέντε ημέρες πριν, στην κυριολεξία αγνώριστη!
Ισχυρίζεται ότι έκανε αυτό που έπρεπε κατά το πλύσιμό της και όμως η μπλούζα καταστράφηκε.
Γνωρίζω ότι όχι μόνο δεν έκανε αυτό που έπρεπε, αλλά, βλέποντας και κρίνοντας, έκανε ακριβώς το αντίθετο.
Κοινώς, τής γαμ*σε τη μάνα!
Την έβρασε στους 90 βαθμούς, την έκαψε με απορρυπαντικό που πλένουμε τα κατοικίδια ζώα και για αποτελείωμα την κρέμασε και κανα διήμερο με μανταλάκια από τους ώμους.
Δεν υπερβάλλω, κυριολεκτώ.


Αρνούμαι ευγενικά (όσο γίνεται όταν ο άλλος είναι επίμονος) να του αντικαταστήσω το αγαθό, και αποχωρεί μουρμουρίζοντας.
Αλλού, μπορεί να τον πετούσαν έξω με τις κλωτσιές.

Λίγες ημέρες αργότερα, λαμβάνω ένα fax από μια κάποια... Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού της Διεύθυνσης Εμπορίου.
Δεν γνώριζα καν την ύπαρξη τέτοιου φορέα, τέτοιες ιστορίες σαν αυτού του πελάτη, τις τελειώνω πολλές φορές μέσα σε 2’.
Τις περισσότερες φορές, εν γνώσει μου, εις βάρος μου.

Ο πελάτης είχε καταγγείλει το περιστατικό και την υπόθεση ανέλαβε κάποιος άσχετος σε μία δημόσια υπηρεσία, σε κάποιο γραφείο που αφού (υποθέτω) άκουσε με μεγάλη προσοχή τον "παθόντα" ανέλαβε δράση στέλνοντας μου ένα στεγνό, τυπικό fax όπου ανέφερε τα εξής:
"Σας διαβιβάζουμε την από 26/2/07 καταγγελία του κ. Χ.Ψ. και παρακαλούμε για τις δικές σας απόψεις εγγράφως εντός 7 ημερών".


Τηλεφώνησα εκνευρισμένος και ζήτησα εξηγήσεις.
Ρώτησα, (παρ΄όλ'αυτά) ήρεμα και τυπικά ποιος είναι αρμόδιος εκεί που να γνωρίζει από την καρέκλα του, τι μπορεί να έχει συμβεί σε ένα κατεστραμμένο πλεκτό, σε μια αλλοιωμένη κονσέρβα ή σε ένα σπασμένο παιχνίδι και ο υπογράφων το fax μού απάντησε με ατάκες του στυλ «έλα, μωρέ, δώστε μια λύση, να’ουμε».

Απάντησα εγγράφως, όπως και μέσα στην προθεσμία που μού ζητήθηκε/απαιτήθηκε.
Θα μπορούσα (;) και να μην το κάνω.
Για να πω την αλήθεια, οι υπόλοιποι στη δουλειά με προέτρεψαν να το κάνω.
Προσωπικά, είχα μουλαρώσει και δεν ήθελα να δικαιώσω τη μαλακία που δέρνει το συγκεκριμένο πελάτη στην συγκεκριμένη περίπτωση.
Και στο φινάλε, δεν έφταιγα κάπου σαν επιχείρηση, ούτε υπήρχε περίπτωση να δικαιωθεί οπουδήποτε αυτός ο βλάκας.

Απάντησα λοιπόν σε αυτήν την υπηρεσία-μεσολαβητή:

« (…) Η ευθύνη για το γεγονός που καταγγέλθηκε βαρύνει αποκλειστικά τον αγοραστή.
Σε αντίθεση, με την πάγια τακτική της εταιρείας μας, σε ανάλογες περιπτώσεις, και σε ένδειξη καλής συνεργασίας με την υπηρεσία σας, προτιθέμεθα να αντικαταστήσουμε το κατεστραμμένο – από τον αγοραστή – αγαθό με κάποιο άλλο καινούριο και ίσης αξίας.
Παρακαλώ, όπως διαβιβάσετε τα ανωτέρω στον καταγγέλλοντα».

Ηρθε λοιπόν μετά από λίγες μέρες ο τύπος, πήρε ένα καινούριο ρούχο ("εις υγείαν του μαλάκα!") και μη τον ξαναείδατε (εννοείται).




Ιστορία δεύτερη:

Παρήγγειλα, τις προάλλες, ένα πολύ ωραίο αυτοβιογραφικό λεύκωμα των Beatles (ε, καλά, τι περιμένατε να ήταν;) από το Amazon.
Μέσα σε 3-4 μέρες, καλοσωρίζω το courier-boy.
Ανοίγω το δέμα, βγάζω από μέσα φυσαλίδες, περιτυλίγματα, το παρακάνουν είναι η αλήθεια, και διαπιστώνω ότι η κάτω δεξιά πλευρά του hard-cover εξώφυλλου είναι ελαφρώς τσαλακωμένη.
Μικρό το κακό, λέω.
(Τελικά, έπρεπε να το τυλίξουν καλύτερα).

Τους στέλνω e-mail και τους ενημερώνω ότι παρέλαβα το βιβλίο μόνο που «έτσι κι έτσι».
Το Amazon έχει πολιτική επιστροφής χρημάτων, όμως εκεί μπερδεύεται λίγο η δουλειά, και αναλαμβάνεις να τους το επιστρέψεις με δικά σου ταχυδρομικά έξοδα.
Με δεδομένο ότι το εν λόγω βιβλίο ζυγίζει γύρω στον μισό τόνο, τους ανέφερα απλά το παράπονό μου, δεν αξίωσα τίποτα και ενημέρωσα πως θα κρατήσω το βιβλίο στην κατάσταση που το παρέλαβα.

Μία ώρα αργότερα, μού απάντησαν (χωρίς να το περιμένω) ότι επέστρεψαν στην πιστωτική μου κάρτα το 20% της αξίας της αγοράς μου.

7 σχόλια:

mgpolitis είπε...

Για την απορία σου σχετικά με την επιτροπή δες παρακάτω:

13.11.1.β Επιτροπές Φιλικού Διακανονισμού Καταναλωτικών Διαφορών.

Θεσμικό πλαίσιο:
Άρθρο 11 του Ν. 2251/1994 (ΦΕΚ191/A΄).

Τι είναι:
Σε κάθε νομαρχία λειτουργεί Επιτροπή Φιλικού Διακανονισμού, για την εξώδικη επίλυση των διαφορών, ανάμεσα σε προμηθευτές και σε καταναλωτές ή ενώσεις καταναλωτών.
Η Επιτροπή είναι τριμελής και αποτελείται από:
- ένα δικηγόρο, μέλος του οικείου δικηγορικού συλλόγου, ως πρόεδρο,
- έναν εκπρόσωπο του τοπικού εμπορικού και βιομηχανικού επιμελητηρίου και
- έναν εκπρόσωπο των τοπικών ενώσεων καταναλωτών.

Τρόπος Λειτουργίας:
- Οι υποθέσεις εισάγονται στην Επιτροπή, ύστερα από αίτηση του καταναλωτή ή της τοπικής ένωσης καταναλωτών και συζητούνται, κατά τη σειρά που ορίζει ο πρόεδρος, μέσα σε δεκαπέντε το πολύ ημέρες από την υποβολή της αίτησης και ύστερα από πρόσκληση των ενδιαφερομένων, πριν από πέντε ημέρες τουλάχιστον.
- Η Επιτροπή κρίνει κατά το ισχύον δίκαιο. Μπορεί να ζητήσει πληροφορίες από δημόσιες υπηρεσίες, δημόσιους οργανισμούς, επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, επιμελητήρια και επαγγελματικούς συλλόγους.
- Κρίνει κατά πλειοψηφία και τα πορίσματά της κοινοποιούνται με έγγραφο στους ενδιαφερομένους, μέσα σε επτά το πολύ ημέρες από τη συζήτηση.
- Τα πορίσματά της δεν υπόκεινται σε προσβολή, αναθεώρηση ή ανάκληση, δεν είναι εκτελεστά, δεν παράγουν δεδικασμένο και δεν αναστέλλουν ούτε επηρεάζουν την πορεία οποιασδήποτε άλλης διαδικασίας, μπορούν, όμως, να λαμβάνονται υπόψη από τα δικαστήρια για τη συναγωγή δικαστικών τεκμηρίων.
- Τα πορίσματα αρχειοθετούνται στη νομαρχία και καθένας μπορεί να λάβει γνώση και να ζητήσει αντίγραφο.

σταυρος είπε...

βεβαια αυτες οι 2 περιπτωσεις μονο φαινομενικα ειναι ομοιες.
το dvd το νοικιαζεις και δεν το αγοραζεις, ειναι απο τη φυση του πολυ ευαισθητο, και απο τη στιγμη που το εχει χρησιμοποιησει και αλλος υπαρχουν πιθανοτητες να μην λειτουργει σωστα, ενω στην περιπτωση της μπλουζας, ο καταναλωτης εχει την απαιτηση να ειναι αψογη.
σιγουρα ο πελατης σου Νικο, "πατησε΄" πανω στηνπαραπανω απαιτηση και σκεφτηκε : χαμενος ειμαι, οτι κερδισω....και τελικα κερδισε ....

Οσο για την ΑMAZON, νομιζω οτι ειναι θεμα εταιρειας παγκοσμιου εμβελειας και επιπεδου εξυπηρετησης .
Τωρα οσο αφορα στο Δημοσιο, δεν θα μπορουσε να ειναι διαφορετικα δυστυχως....
εγω που δουλευω πια, σε μια ημηδημοσια υπηρεσια, εχω αντιληφθει οτι οι παλαιοτεροι υπαλληλοι λειτουργουν αναλογα με τους αντιστοιχους της ιστοριας του Νικου. Χαρτια που χρεωνομαι εγω, προσπαθω να τα διεκπεραιωνω μεσα σε 1-2 ημερες και συνηθως συναντω την αδιαφορια και τον "ωχαδελφισμο".
και ευτυχως που στην υπηρεσια που εργαζομαι (Τεχνικη Υπηρεσια) δεν εχουμε παρα ελαχιστες συναλλαγες με κοινο.

σταυρος είπε...

Μαυρικιε μαλλον απαντησα την ιδια ωρα με εσενα και δεν ειχα δει την απαντηση σου.
και εγω δεν γνωριζα αυτες τις επιτροπες

mgpolitis είπε...

Σχετικά με την ουσία των όσων λες δεν έχω παρά να συμφωνήσω. Είμαι πελάτης του amazon από το 1998 και ΠΟΤΕ δεν έμεινα ξεκρέμαστος. Μία φορά μου έστειλαν λάθος βιβλίο και με ένα τηλέφωνο μου έστειλαν το σωστό και κράτησα και το λάθος.
Η νοοτροπία των μεγάλων καταστημάτων και στην Ελλάδα είναι εντελώς διαφορετική σε θέματα ειδικά επιστροφών, βασικά έχεις 10-15 μέρες μετά την αγορά δικαίωμα να επιστρέψεις ότι αγόρασες χωρίς να δώσεις λόγο. Στην περίπτωση του πελάτη σου βέβαια τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά και σε διαβεβαιώ από πείρα ότι και στην Αμερική ο συγκεκριμένος δεν θα δικαιωνόταν. Εάν υπάρχει προφανές "terms of use violation" δύσκολα θα κάνουν το μαλάκα και εκεί.
Εάν κάποιος είναι καλός πελάτης όμως είναι δική σου επιχειρηματική απόφαση πως θα το χειριστείς.
Πάντως ειδικά στα ρούχα είμαστε πολύ πίσω σε επίπεδο ευγένειας και εξυπηρέτησης σε σχέση με Αμερική/Ιταλία/Αγγλία/Γαλλία, χώρες από τις οποίες μιλάω από προσωπικές εμπειρίες.
Ειδικά η Ιταλία είναι αλλού, αρκεί να μιλάς Ιταλικά ;-)

mgpolitis είπε...

Τώρα για το εάν ο πελάτης έχει πάντα δίκαιο...
'One of the consistent back up statements of “The Customer is Always Right” is the amount of dollars it costs to replace a customer. It costs more to replace a customer than to retain one most times. However, it also costs a lot more to recruit, hire, and train a new employee than it does to keep one happy.'
και επίσης So yes, the customer is always right. And if they're not, then one way or the other, they're not your customer any more.
Αυτή είναι μία άποψη και νομίζω ότι σωστά έκανες και δεν ικανοποίησες το αίτημα του αγοραστή αλλά όχι τελικά πελάτη. Δηλαδή ο τύπος δεν θα επέστρεφε σαν πελάτης ότι και να έκανες οπότε καλώς (αρχικά) δεν ενέδωσες. Μετά, για λόγους πολιτικής, η απόφαση σου είναι σε άλλη βάση φυσικά.

chitis είπε...

Μία τελευταία διευκρίνηση που θεωρώ απαραίτητη:

Στο περιστατικό που σας περιέγραψα ο πελάτης είχε απόλυτο άδικο. Θελω να πω οτι κατέστρεψε ενα ρούχο που όμοιό του έχω πουλήσει εκατοντάδες.

Όσον αφορά την περιγραφή που κάνεις, Mgp, για τις επιτροπές, ούτε εκεί υπερέβαλλα οπότε διαπιστώνεις οτι τελικα, καλες οι επιτροπες και οι διαδικασιες αλλά στην πράξη (οπως λεει και ο stavros) τα πράγματα εκτυλλισονται τελείως διαφορετικά.

Σας μιλαω εντίμως, έχω υποδείξει σε πελάτη το ΙΝ.ΚΑ. του εχω δώσει στοιχεία, τηλέφωνα και διευθύνσεις για να βρεί το δίκιο που πίστευε οτι δεν του έδινα εγώ.

Ευτυχώς, τετοια περιστατικά είναι πολύ σπάνια στη δουλειά μου, ήθελα ομως να δείξω οτι εκτός από καλούς και κακούς εμπόρους, υπάρχουν και οι αντίστοιχες κατηγορίες πελατών.

Υπάρχουν καταναλωτές ασυνείδητοι που υπερβάλλουν, προσβάλλουν, χυδαιολογούν σε χώρους που δεν τους δίνει τέτοια δικαιώματα.

Πραγματι, είμαστε πίσω σε επίπεδο ευγένειας και εξυπηρέτησης σε σχέση με χωρες του εξωτερικου, αλλά ας μην το κάνουμε και κανόνα, όσο και οι καταναλωτές μπερδεύουν δικαιώματα, απαιτησεις και κλισέ του τύπου "με τον παρά μου, γα*άω και δέρνω".
Καθε επιχείρηση έχει αναγκη τον παραμικρό πελάτη, όμως όχι κάποιον σαν αυτόν τον θρασύ.

mgpolitis είπε...

Μία διευκρίνιση Νίκο: τα περί επιτροπής είναι από εδώ και όχι δικά μου.
Από εκεί και πέρα νομίζω ότι το θέμα είναι ξεκάθαρο και φυσικά είναι όπως το λες. Δυστυχώς όμως στην Ελληνική πραγματικότητα το πρόβλημα είναι ο μέσος όρος. Πελάτες σαν αυτόν που αναφέρεις είναι μια αναπόφευκτη εξαίρεση και τελικά δεν έχουν ενδιαφέρον γιατί απλά είναι τόσο ξεκάθαρα σε μία μεριά (π.χ. όλο λάθος). Το πως όμως αντιμετωπίζονται οι 'γκρίζες' περιπτώσεις είναι αυτό που κρίνει τελικά την ποιότητα της εξυπηρέτησης πελατών.